Mostanában sok érdekes folyamat történik. A Fidesz a Nemzeti Együttműködés Rendszerének felépítésén munkálkodik. Már (nagyságrendileg) lefelezték a parlament létszámát, és jelentősen csökkentették az önkormányzati képviselők számát, ráadásul alapjaiban változtatták meg azok megválasztásának rendszerét. De dúl az alkotmányozási láz, és készül az új médiatörvény is. Folyamatosak a személycserék, napi szinten több, valamelyik állami intézmény/cég/szervezet vezető beosztású figurája kap útilaput, vagy távozik önként és akkor Sólyom László megszellőztetett leváltásáról még nem is beszéltem...
Szóval zajlik az élet, a közélet iránt érdeklődő emberkék biztosan nem unatkoznak, így én sem. Kíváncsi vagyok, hogy mi sül ki ebből az egészből, mert nem igazán látni még. Bár a cél adott: létre kell hozni a Nemzeti Együttműködés Rendszerét, bármi legyen is az.
***
Párt hete, még a nagy felforgatósdi kezdete előtt, amikor az új Alkotmány kérdése központi téma volt, előkerestem egy 3,5 fél évvel ezelőtt, még gimisként összetákolt előadásomat a témában (amivel egyébként regionális TDK-t is nyertem, muhaha :D). Kíváncsi voltam, mennyit változott a véleményem azóta, illetőleg hogy én anno mivel indokoltam az új alkotmány szükségességét, mi az, ami nem tetszett a jelenlegi alaptörvényben.
Nos, azt kell mondanom, hogy bár azóta volt egy választás, ahol kétharmados többséget szerzett a győztes párt, és volt egy kormányváltás is, de amiket 2006-ban, "gyerekfejjel" bizonyos okokból megfogalmaztam, azt most is vállalhatónak tartom, a megváltozott politikai légkör ellenére is. Azok ugyanis nem pártszimpátia, hanem meggyőződés kérdései számomra.
Alapvetően több olyan dolgot megemlítettem anno, amiknek a valódi jelentőségét, vagy egy más kontextusból való értelmezését talán csak most fogom fel igazán. Látva a Fidesz irdatlan tempóját, és azt az irányt, amit most követ, egy szemernyi kétségem sincs affelől, hogy két-három éven belül új alaptörvénye lesz Magyarországnak, akár megegyeznek a pártok egymás közt, akár nem.
Hogy milyen lesz annak tartalma, az viszont kérdéses. Nyilván ezen el lehet majd vitatkozgatni, ki milyen rendszert képzel el, mire helyezné a hangsúlyt stb. De bízom benne, hogy ha máshol nem is, legalább ebben a kérdésben mértékletesek maradnak, és győz a racionalitás a rövidtávú érdekek helyett.
Egy azonban biztos, és ebben tökéletesen egyetértek a Fidesszel, szerintem is kell az új alkotmány: "Véleményem szerint tehát a rendszerváltást teljessé tenni csak egy formailag új, tartalmilag kidolgozott, népszavazás által szentesített alkotmánnyal lehet." - mondá BéKa 2006-ban. Tehát anno, és most is a szentesítő népszavazás mellett állok, hiszen mégis csak Magyarország alapjait határozza majd meg mindaz, amit összetákolnak nekünk szeretett politikusaink és az ő szakértőik. Tehát jogos az igény, hogy majd mi, egyszerű földi halandók is véleményezhessük azt.
Egyébként ennek szellemében zártam a mondókámat is pár éve, amikor idéztem egy német filozófust, bizonyos Hegelt, aki volt szíves azt mondani, hogy: "A nép kell, hogy alkotmányát a maga jogának ás állapotának érezze, különben ez az alkotmány meg lehet ugyan külsőleg, de nincs jelentősége és nincs értéke." Ez utóbbi gondolatot egyébként ajánlom az alkotmányozni készülő pártok figyelmébe is, tartsák ezt szem előtt munkájuk során!