Egy "ha" a tömegközlekedéshez
2009. december 30. írta: Robert McKefir

Egy "ha" a tömegközlekedéshez

Tarjánnak egy szempontból szerencséje van. Egy völgyben fekszik, és így egy észak-déli irányú tengelyen bonyolódhat a tömegközlekedése: nincsenek vargabetűs kis utcák, íves körutak, hanem egyszerűen egy vonal. Az esetleges külső területekről pedig ráhordó járatok járnak erre a tengelyre. Tulajdonképpen itt nincs másról szó, mint a 6-os buszcsalád szerepéről. Pálfalvától-Besztercéig a tengely mentén bárhova el lehet velük jutni, ez igaz a 14-es és a 11-es járatokra is: aki pedig netán Somlyó vagy Kemerovó felé lakik, annak elég csak egy átszállással megoldania az utazást, míg a fő tengelyen csuklós a ráhordó szerepű, és meredekebb vidékeken (Rokkant-telep, na az igen) szóló buszok járnak, ez is tiszta sor. Továbbá nem mondanám azt se a helyijáratra, hogy túlságosan drága lenne.

De az utastájékoztatás szintjén lehetne változtatni: nem a FOKGYEM-ek és Vultronok beszerzésére gondolok, hanem első sorban (szerintem sokba se kerülne igazán) el lehetne nevezni végre normálisan a buszmegállókat. Tarján környéki vagyok, de számomra nem nyilvánvaló, hogy merre van a Hősök út, illetve a Forgách telep (tényleg, a tarjáni telepekhez külön bédekkert kellene kiadni, mert nem igazán ismerem ki magam köztük) - valószínű, hogy egy véletlenül idetévedő turistának még az Idegér és a Camping Telep is gondot okozna; szerencsére már vannak stilizált térképek, amelyeken rajta vannak a végállomások. A megállók elnevezésére azért is lenne még szükség, hogy jobb menetrendeket lehessen kirakni. A sokat szidott BKV menetredjei átláthatóak: rajtuk van az indulási-, a menetidő, illetve az, hogy mikor fog a busz az adott megállóba érkezni (kb.). Ez Salgótarjánban nagyon nincs így: ha valamikor igénybe vettem a helyijáratokat mindig nagy saccolásba kezdtem, hogy vajon a 13:30-as 63-as busz vajon már elment-e vagy csak most fog jönni. Csodálom, hogy a helyiek többé-kevésbé értik a rendszert, de szerintem nekik is jobb lenne, ha rendesen le lenne írva, hogy mondjuk a Centrumhoz 14:24-re ér a 11B. Ez a megoldás szerintem egyáltalán nem kerülne sokba, másrészt lehetne valamiféle városi mozgalom is ebből: "Adjunk nevet a megállóknak!" - címmel (azonban tartok tőle, hogy megjelennének olyan netező fiatalok is, akik szerint már korábban poén lett volna a Stephen Colbert nevű híd, és szétbarmolnák az egész szavazást. Na igen, világháló).

Másik nagy probléma, amit sok besztercei ismerősöm említett, és már nekem is szemet szúrt az a vasúti megálló, vagyis annak a hiánya a lakótelep mellett. Ismerve a MÁV helyzetét, és főleg a nógrádi állapotokat nem csodálom, hogy nem fontolgatnak ilyesmit, vagy még az is lehet, hogy eszükbe sem jutott ilyesmi. Másrészről statikailag is lehetnek problémák, hogyha az elkerülő út is beomlott (milyen szép dolog: az elkerülő út szinte a városon át halad). Mindenesetre a menetrendben nem okozna nagy kavarodást a besztercei megálló: az 50-60-nal döcögő Usgyinak egy másfél perces pihenő nem rontana sokat a menetidején. A lakótelepen lakók viszont lehet örülnének neki. Vegyük a fiatalokat: vannak olyan ismerőseim, akik a fél hármas vonattal mennek haza egy péntek este után Bátonyterenye felé. Ezt egy besztercei fiatal nem teheti meg, hanem gyalogolhat hazáig (nos igen, az éjszakai járatok is hiányoznak): legalább az utolsó Hatvan-Somoskőújfalu között járó szerelvény megállhat Tarján északi részén: így legalább nem a 22:30-as utolsó busszal kell hazamenni. Extrém esetben a főiskolások, egyetemisták is megoldhatják a felutazásukat: persze itt a pálya állapota igencsak gátló tényező lehet... A nyugdíjasoknak, akik gyalogolni nem nagyon szeretnek, szintén megoldás lehetne a Beszterce és a városközpont között már meg nem álló vonat: elmehetnek piacra vagy akár a postára is.

Salgótarján tömegközlekedésének fejlesztéséről sokkal többet lehetne beszélni: biztosan vannak más lehetőségek, ötletek, tervek. azonban már nagyon rég nem hallottam arról, hogy a tömegközlekedést valahogyan fejlesztenék (hát jó mégiscsak megjelentek az Alfa Localo-k, ellenben a Magyarországon ritka Ikarus 436-t meg szétvágták...), noha igény valószínűleg lenne rá. Ehelyett hagyják változatlan formában, amelyből lassan kiábrándulnak az emberek, és inkább járnak autóval.

A bejegyzés trackback címe:

https://kismoszkva.blog.hu/api/trackback/id/tr291634011

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

galagonya 2009.12.31. 11:12:27

Ó én már régen felvetettem, hogy milyen szar a tájékoztatás a városban. Pedig nem kellene sok csak pl. egy város térkép legalább a Főtéren a buszjáratokkal, látnivalókkal, a megállókban a buszok várható érkezésének idejét kiírni. (Egyszerűbb 20-szor ugyanazt kinyomtatni, mint 20 különbözőt - ja meg kva nehéz ám megszerkeszteni egy ilyet)

A helyi járatokról órákat lehetne vitatkozni. Pont a "tengelyes" vonalak miatt nehéz megszerkeszteni, összehangolni a járatokat.

Robert McKefir 2009.12.31. 12:25:51

@galagonya: Nos igen, nem vagyok közlekedésmérnök, szóval nagyon mélyreható fejtegetéseket nem akartam adni, mert biztos valami nagy hülyeséget mondanék :). Azonban tényleg nem tudom, hogy ezt a menetrendnyomtatást miért nem lehet rendesen megcsinálni, nem hinném, hogy túl sokba kerülne, főleg annak a cégnek nem, amely képes alvállalkozóként Bp.-n buszokat működtetni.
süti beállítások módosítása