Az Image Factory és az Observer Budapest Médiafigyelő immár harmadszor készített kutatást, ahol a legjobban kommunikáló hazai városokat kereste. Az összesítés után felállította a tízezer lakos feletti lakosú városok - Budapest nélküli - imázsrangsorát. A városokat három kategóriába sorolták: megyei jogú városok, nagyvárosok és kisvárosok. Salgótarjánt természetesen a megyei jogú városok között értékelték, ahol a 23 település között az utolsó helyen végzett. Íme!
Megyei jogú városok toplistája
(helyezés, város neve, összpontszám)
1 | Debrecen | 283 |
| 13 | Székesfehérvár | 99 |
2 | Szeged | 258 |
| 14 | Pécs | 90 |
3 | Miskolc | 253 |
| 15 | Békéscsaba | 86 |
4 | Győr | 211 |
| 16 | Szekszárd | 82 |
5 | Hódmezővásárhely | 179 |
| 17 | Veszprém | 77 |
6 | Kecskemét | 161 |
| 18 | Dunaújváros | 71 |
7 | Szolnok | 158 |
| 19 | Nagykanizsa | 60 |
8 | Szombathely | 156 |
| 20 | Tatabánya | 58 |
9 | Sopron | 152 |
| 21 | Érd | 50 |
10 | Kaposvár | 136 |
| 22 | Zalaegerszeg | 47 |
11 | Eger | 133 |
| 23 | Salgótarján | 42 |
12 | Nyíregyháza | 100 |
|
|
|
|
És itt van az Image Factory Salgótarjánra vonatkozó részletes értékelése:
23. Salgótarján
A Salgótarjánról szóló hírek mennyisége elmarad a többi megyei jogú város megjelenéseihez képest, csupán Zalaegerszegről és Érdről jelent meg kevesebb hír a kategórián belül. Tovább rontotta a település helyzetét, hogy több mint kétszer annyi negatív hír jelent meg Salgótarjánról, mint amennyi pozitív, azonban az utolsó helyezést végül annak köszönheti, hogy a témák arányaiban is a kedvezőtlenek felé billent a mérleg nyelve. Az elért eredmény az előző évi tanulmányt ismerve nem meglepő ugyan, ennek ellenére kissé értetlenül állunk felette: a jó városimázs kialakításához ugyanis Salgótarjánban is adottak a lehetőségek, a kutatás viszont azt mutatja, hogy nem élnek vele megfelelően.
Bányarémfesztivál
A pozitív városimázs kialakításához rögtön ott lennének a bányászhagyományokban rejlő lehetőségek. Ezt részben ki is használja az önkormányzat, ugyanis a városban van egy bányamúzeum és megrendezésre került a Bányarémfesztivál is, viszonylag csekély publicitást kapva. Ennél azonban lényegesen többre lenne szükség, mind a témák generálásában, mind pedig azok napirenden tartásában előrébb kell lépnie a városvezetésnek, amennyiben el kívánnak távolodni az utolsó helytől. Több rendezvényre volna szükség, illetve érdemes volna kihasználni a város jobboldali vezetésének a hozzá közel álló sajtó baráti támogatását is, mivel úgy tűnik, hogy Salgótarján nem élvezi azt a kitüntető szerepet, amit más Fideszes irányítású megyeszékhelyek igen, például Szolnok, Győr vagy Debrecen.
Feltámadó sportélet
A kevés pozitív téma nagy része sporttal kapcsolatos és kivétel nélkül, mindegyik arról szólt, hogy hosszú évek utána újra indul Salgótarjánban a mozgás. Hatvan év múltán a városnak újra van első osztályú kosárlabdacsapata, ökölvívó egyesület alakult az egykor a sportág fellegvárának számító településen és kilenc év szünet után újra lesz rallyfutama Salgótarjánnak. Ezeken kívül csak néhány hír szólt a városban történő fejlesztésekről és egyéb kulturális eseményekről.
A "bűnös" város
A város imázsát döntően lerontó negatív témák a bűnügyi kategóriába esnek, rengeteg salgótarjáni lopásról, rablásról, erőszakos cselekedetről számolt be a média az elmúlt évben. Számottevő mennyiségben adtak hírt a városban történő leépítésekről, gyárbezárásokról és a vonatközlekedés leépüléséről is. Ezeken kívül a különböző önkormányzat környékéről érkező botrányoktól volt hangos a média. Az egyik legnagyobb visszhangot kiváltó eset során egy beruházó közel egymilliárd forintra perelte be Salgótarján önkormányzatát egy kétes ingatlanügy kapcsán. Az sem vetett jó fényt a városra, hogy saját alpolgármestere teljes átvilágítást jelentett be a sajtónak a közelmúltban átadott salgótarjáni elkerülő út miatt, ezzel öngólt lőve saját magának, hiszen végső soron a városvezetés okolható azért is, ha egy fejlesztés balul sül el.
Visszaélések
Kapitális hiba volt az is, – amennyiben a hír igaz – hogy Salgótarjánban a Fidesz a város pénzén buszokat szervezett egy budapesti tüntetésen való részvételhez, az ügyön előszeretettel csámcsogott a baloldali és a bulvársajtó. A város egyébként is rendszeres szereplője volt a bulvárhíreknek a tavalyi évben, azonban nem csupán celebritásként ismert lakójának Gáspár Győzőnek köszönhetően. Hetekig vezető téma volt, hogy Boldvai László, Salgótarján országgyűlési képviselője ezer négyzetméteres villát épített a városban a legnagyobb válság idején. Az építkezés kétes anyagi fedezetéről folyó találgatások ugyancsak nem tettek jót a település imázsának.
Honlap
A honlap kinézete letisztult és egyszerű, az alapvető igényeknek megfelel. A barnás háttér szín nem hivalkodó, azonban a betűk színétől nem tér el kellőképpen, ami megnehezíti a szöveg olvasását. A tájékozódást meglehetősen megnehezíti, hogy a honlap mindkét oldalán szövegdobozokban találhatjuk meg a fontosabb menüpontokat. A tartalmakat túlságosan ömlesztve tálalják, valamint a színek és az apró méret miatt nehezen olvashatóak. A gazdasági befektetők és a turisták számára külön részt alakítottak ki az oldalon. Itt elérhető azon tartalmak egy része, melyre szüksége lehet a vállalkozóknak és a látogatóknak. Komoly hiányosság azonban, hogy a portál nem olvasható idegen nyelven. Ez nélkülözhetetlen a befektetők és a turisták Salgótarjánba csalogatásához. Gyengénlátók számára készített verzió sincs a honlapon. Fórum fellelhető az oldalon, azonban itt csak két bejegyzés található, vagyis nem használják. Sem webkamera, sem blogok, sem RSS hírlevél nem található a portálon.
***
A kutatásról: Az országos médiában 2008. november 1. és 2009. október 31. között megjelent, az Observer Budapest Médiafigyelő adatbázisában fellelhető sajtóhíreket gyűjtöttékk és rendszerezték, továbbá bevonták a vizsgálat körébe az adott települések honlapját is. A rendelkezésre álló több tízezres adatbázis alapján mennyiségi és minőségi szempontok szerint osztályozták a híreket, illetve értékelték a honlapokat, majd az így kapott eredményeket szisztematikus és egységes rendszer segítségével pontozták. A városokról kialakított képet egyértelműen befolyásolta, hogy hány önálló kezdeményezéssel, milyen kreatív ötletekkel, mennyire intenzív hírgerjesztéssel, milyen minőségű hírekkel, illetve egyidejűleg hány médiacsatornát mozgósítva volt képes az adott település megszólítani a nyilvánosságot. A városokat az adatbázis alapján pontozott érték szerint sorrendbe rendezték, kialakítva a toplistát.
***
BéKa mondja: Nem kommentáltam a kutatást, csak bemásoltam, amit az Image Factory írt. Azt viszont mindenképpen szeretném megjegyezni, hogy ez nem egy politikai kutatás, szóval nyugodtan lehet független elemzésként értelmezni, azt amit leírt.
Nagyjából ugyanis ez az a kép, amit egy nem Salgótarjánban vagy a környékén élő, a városhoz nem kötődő átlag ember a városról kap. Talán érdemes elgondolkozni a kutatásban megfogalmazottakon, sok igazság van benne!