Városimázs: Salgótarján az utolsó
2010. szeptember 15. írta: BéKu

Városimázs: Salgótarján az utolsó

Az Image Factory és az Observer Budapest Médiafigyelő immár harmadszor készített kutatást, ahol a legjobban kommunikáló hazai városokat kereste. Az összesítés után felállította a tízezer lakos feletti lakosú városok - Budapest nélküli - imázsrangsorát. A városokat három kategóriába sorolták: megyei jogú városok, nagyvárosok és kisvárosok. Salgótarjánt természetesen a megyei jogú városok között értékelték, ahol a 23 település között az utolsó helyen végzett. Íme!

   

Megyei jogú városok toplistája

(helyezés, város neve, összpontszám)

 

1

Debrecen

283

 

13

Székesfehérvár

99

2

Szeged

258

 

14

Pécs

90

3

Miskolc

253

 

15

Békéscsaba

86

4

Győr

211

 

16

Szekszárd

82

5

Hódmezővásárhely

179

 

17

Veszprém

77

6

Kecskemét

161

 

18

Dunaújváros

71

7

Szolnok

158

 

19

Nagykanizsa

60

8

Szombathely

156

 

20

Tatabánya

58

9

Sopron

152

 

21

Érd

50

10

Kaposvár

136

 

22

Zalaegerszeg

47

11

Eger

133

 

23

Salgótarján

42

12

Nyíregyháza

100

 

 

 

 

 

 

És itt van az Image Factory Salgótarjánra vonatkozó részletes értékelése:

 

23. Salgótarján

A Salgótarjánról szóló hírek mennyisége elmarad a többi megyei jogú város megjelenéseihez képest, csupán Zalaegerszegről és Érdről jelent meg kevesebb hír a kategórián belül. Tovább rontotta a település helyzetét, hogy több mint kétszer annyi negatív hír jelent meg Salgótarjánról, mint amennyi pozitív, azonban az utolsó helyezést végül annak köszönheti, hogy a témák arányaiban is a kedvezőtlenek felé billent a mérleg nyelve. Az elért eredmény az előző évi tanulmányt ismerve nem meglepő ugyan, ennek ellenére kissé értetlenül állunk felette: a jó városimázs kialakításához ugyanis Salgótarjánban is adottak a lehetőségek, a kutatás viszont azt mutatja, hogy nem élnek vele megfelelően.

Bányarémfesztivál

A pozitív városimázs kialakításához rögtön ott lennének a bányászhagyományokban rejlő lehetőségek. Ezt részben ki is használja az önkormányzat, ugyanis a városban van egy bányamúzeum és megrendezésre került a Bányarémfesztivál is, viszonylag csekély publicitást kapva. Ennél azonban lényegesen többre lenne szükség, mind a témák generálásában, mind pedig azok napirenden tartásában előrébb kell lépnie a városvezetésnek, amennyiben el kívánnak távolodni az utolsó helytől. Több rendezvényre volna szükség, illetve érdemes volna kihasználni a város jobboldali vezetésének a hozzá közel álló sajtó baráti támogatását is, mivel úgy tűnik, hogy Salgótarján nem élvezi azt a kitüntető szerepet, amit más Fideszes irányítású megyeszékhelyek igen, például Szolnok, Győr vagy Debrecen.

Feltámadó sportélet

A kevés pozitív téma nagy része sporttal kapcsolatos és kivétel nélkül, mindegyik arról szólt, hogy hosszú évek utána újra indul Salgótarjánban a mozgás. Hatvan év múltán a városnak újra van első osztályú kosárlabdacsapata, ökölvívó egyesület alakult az egykor a sportág fellegvárának számító településen és kilenc év szünet után újra lesz rallyfutama Salgótarjánnak. Ezeken kívül csak néhány hír szólt a városban történő fejlesztésekről és egyéb kulturális eseményekről.

A "bűnös" város

A város imázsát döntően lerontó negatív témák a bűnügyi kategóriába esnek, rengeteg salgótarjáni lopásról, rablásról, erőszakos cselekedetről számolt be a média az elmúlt évben. Számottevő mennyiségben adtak hírt a városban történő leépítésekről, gyárbezárásokról és a vonatközlekedés leépüléséről is. Ezeken kívül a különböző önkormányzat környékéről érkező botrányoktól volt hangos a média. Az egyik legnagyobb visszhangot kiváltó eset során egy beruházó közel egymilliárd forintra perelte be Salgótarján önkormányzatát egy kétes ingatlanügy kapcsán. Az sem vetett jó fényt a városra, hogy saját alpolgármestere teljes átvilágítást jelentett be a sajtónak a közelmúltban átadott salgótarjáni elkerülő út miatt, ezzel öngólt lőve saját magának, hiszen végső soron a városvezetés okolható azért is, ha egy fejlesztés balul sül el.

Visszaélések

Kapitális hiba volt az is, – amennyiben a hír igaz – hogy Salgótarjánban a Fidesz a város pénzén buszokat szervezett egy budapesti tüntetésen való részvételhez, az ügyön előszeretettel csámcsogott a baloldali és a bulvársajtó. A város egyébként is rendszeres szereplője volt a bulvárhíreknek a tavalyi évben, azonban nem csupán celebritásként ismert lakójának Gáspár Győzőnek köszönhetően. Hetekig vezető téma volt, hogy Boldvai László, Salgótarján országgyűlési képviselője ezer négyzetméteres villát épített a városban a legnagyobb válság idején. Az építkezés kétes anyagi fedezetéről folyó találgatások ugyancsak nem tettek jót a település imázsának.

Honlap

A honlap kinézete letisztult és egyszerű, az alapvető igényeknek megfelel. A barnás háttér szín nem hivalkodó, azonban a betűk színétől nem tér el kellőképpen, ami megnehezíti a szöveg olvasását. A tájékozódást meglehetősen megnehezíti, hogy a honlap mindkét oldalán szövegdobozokban találhatjuk meg a fontosabb menüpontokat. A tartalmakat túlságosan ömlesztve tálalják, valamint a színek és az apró méret miatt nehezen olvashatóak. A gazdasági befektetők és a turisták számára külön részt alakítottak ki az oldalon. Itt elérhető azon tartalmak egy része, melyre szüksége lehet a vállalkozóknak és a látogatóknak. Komoly hiányosság azonban, hogy a portál nem olvasható idegen nyelven. Ez nélkülözhetetlen a befektetők és a turisták Salgótarjánba csalogatásához. Gyengénlátók számára készített verzió sincs a honlapon. Fórum fellelhető az oldalon, azonban itt csak két bejegyzés található, vagyis nem használják. Sem webkamera, sem blogok, sem RSS hírlevél nem található a portálon.

***

A kutatásról: Az országos médiában 2008. november 1. és 2009. október 31. között megjelent, az Observer Budapest Médiafigyelő adatbázisában fellelhető sajtóhíreket gyűjtöttékk és rendszerezték, továbbá bevonták a vizsgálat körébe az adott települések honlapját is. A rendelkezésre álló több tízezres adatbázis alapján mennyiségi és minőségi szempontok szerint osztályozták a híreket, illetve értékelték a honlapokat, majd az így kapott eredményeket szisztematikus és egységes rendszer segítségével pontozták. A városokról kialakított képet egyértelműen befolyásolta, hogy hány önálló kezdeményezéssel, milyen kreatív ötletekkel, mennyire intenzív hírgerjesztéssel, milyen minőségű hírekkel, illetve egyidejűleg hány médiacsatornát mozgósítva volt képes az adott település megszólítani a nyilvánosságot. A városokat az adatbázis alapján pontozott érték szerint sorrendbe rendezték, kialakítva a toplistát.

***

BéKa mondja: Nem kommentáltam a kutatást, csak bemásoltam, amit az Image Factory írt. Azt viszont mindenképpen szeretném megjegyezni, hogy ez nem egy politikai kutatás, szóval nyugodtan lehet független elemzésként értelmezni, azt amit leírt.

Nagyjából ugyanis ez az a kép, amit egy nem Salgótarjánban vagy a környékén élő, a városhoz nem kötődő átlag ember a városról kap. Talán érdemes elgondolkozni a kutatásban megfogalmazottakon, sok igazság van benne!

A bejegyzés trackback címe:

https://kismoszkva.blog.hu/api/trackback/id/tr152297016

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gfenyvesi 2010.09.15. 15:16:08

1. Ez elsősorban a médiának köszönhető, hogy ma mi a hír. Lehetne írni autóversenyről, ugrógáláról bányarémfesztiválról, tóparty fesztiválról, a Vertich színpad bemutatóiról stb. stb.

2. Salgótarján a több tízmilliós reklám és PR költséget az intézményeinek fenntartására fordítja. Először örülnénk ha helyi média lenne.

galagonya 2010.09.15. 17:52:55

@gfenyvesi:
Most kezdjem el sorolni, ami szinte semmi pénzbe nem kerül:
- nincs normális programajánló, ha van akkor két nappal előtte lehet valahol az internet mélyén megtalálni. Az internetes megjelenés szinte nem kerül semmibe, a városi honlapot igy is úgy is működtetni illik.
/pl. a Tarjáni Tavasz programja, vagy a színházi évad először nálam jelent meg -évekkel ezelőtt- az interneten. Nem volt egy ember se a Józsiban, se a Városházán aki ezt megcsinálta volna? Mit csinál a salgotarjan.hu webmestere?? ( a városi honlap egy rakás... pl. nem egységes a megjelenése a kozadat.salgotarjan.hu-val, ami szerintem elég ciki, ráadásul egy katyvasz az egész)/
- más FALUBAN ha valamilyen esemény van , már a falu szélén hatalmas molinó tájékoztatja az embereket. Tarjánban egyzsr láttam kitéve egy tarjáni tavaszost, bár inkább ki se tették volna.
- az nem városi média, hogy pl. a tarjáni tv youtubos videóinak 90 %-ban a PMnőt lehet látni.(Bocs én nem nézem az élő adást) Ez egy sima párt média.
- ezt a több tízmilliós reklám és PR költséget amit állítólag az intézményekre költ a város nagyon nem kellene emlegetni, a Rákay féle szerződések tükrében egyenlito.blog.hu/2010/03/08/egyenlito_tv_6_adas_salgotarjan

jópalóc 2010.09.16. 16:24:14

Engem is érdekelne, hogy mennyit fizetett Salgótarján városa a Rákay-féle cégnek. Meg úgy egyáltalán: a reklám -és PR-költsége mennyi volt az elmúlt négy évben a városnak?

pléhöcsi 2010.09.16. 17:24:32

1. Nem illik mindent a médiára fogni, pláne nem a tehetetlenséget. Máshol is a médiának köszönhető, hogy a város pozitív híreket tud magáról kiállítani. Ott mégis sikerül.
2. Talán nem pont annak az illetőnek kellene az észt osztani, aki a vélt doktori címével nagy mértékben hozzájárult a város rossz híréhez.

galagonya 2010.09.16. 21:18:35

@pléhöcsi: 2. Én ilyet nem mertem mondani, mert Béka leharapja a fejemet :)

jópalóc 2010.09.17. 12:50:15

@galagonya:
Egy BéKa szerintem nem növényevő. Még akkor sem az, ha éppen egy galagonya levelén ül /kivéve a vegetáriánusokat/ :)

galagonya 2010.09.17. 12:57:45

De Ő egy leveli BÉKA :)

Más
Salgótarjánban miért Tarlósról /Budapestről/ szóló újsággal kampányol a Fidesz??

BéKu 2010.09.17. 17:51:59

@jópalóc: Nem vagyok vegetáriánus. :-)) Zöldség nélkül még csak-csak megvagyok, hús nélkül már kevésbé :P

BéKu 2010.09.17. 17:53:11

@galagonya: Zöld Béka? :D

Ami Tarlóst illeti: ez egy országos kiadvány, mindenhol ezt nyomják. Nyilván lesz majd helyi kampányszóróanyag is.

Mérgespulyka 2010.09.20. 07:38:08

Nem ehhez a témához akarok hozzászólni, de keresem a híreket a Wamsler SE-ről.
süti beállítások módosítása