Ősavanyúsága, a Szénsavasság-Rend alapítója I. Robert Nepomuk, ottakringi és pilzeni őrgróf valamint a Papp Miklós Sír Őrzője McKefir kormányzó bejelenti, hogy ezentúl a blogot íz új Kefirátus szellemében A Kefírségi Tejalvadás Nyilatkozata alapján fogja kormányozni.
Na jó, csak vicceltem, de szerettem volna ezt így leírni.
Nemrégiben hallottam arról, hogy Ipolyság és Parassapuszta között újra síneket fognak vezetni, hogy a két Ipoly parti települést vasúton is összekössék. Nem egy horribilis távolság, mindössze 6 km, valamint régen itt már volt összeköttetés, ám ebből semmi sem látszik ma már. Miért is lenne jó ez? Zólyomról régebben Tarján felé járt az Urpin reggelente (ugye, a Búvárokra mindenki emlészik még) - majd délután indult vissza. Jelenleg semmilyen nemzetközi sőt, belföldi gyorsvonat nem halad Nógrád sínpárjain.
Most, ha valaki Zólyomról (és átszállással Besztercebányáról) akar Budapestre jutni, annak a leggyorsabb, ha Érsekújvár felé indul, majd Párkánynál átlépve a határt Vác felé közelíti meg Budapestet. Ez nyilván óriási kerülő.
Jelenlegi állapotában persze nem lenne így megoldás az utazási idő rövidítésére: tekintve, hogy milyenek a nógrádi sínek (bárhol), valamint a határ menti szlovák mellékvonalak is rég láttak valamiféle felújító brigádot. Mindenféleképpen valamilyen felújításra lenne szükség. Talán a legjobb megoldás az lenne, ha Vácról végre kihúznák a felsővezetéket Nógrád felé, és kétvágányúsítanák a pályát. Persze ez a dombos vidék miatt nem a legegyszerűbb feladat, de hosszútávon megtérülne, mert az esetleges összekötés mellett is a Piroskák nem biztos, hogy megfelelő utassszámot tudnának produkálni, amennyiben továbbra is lassújelek tömegei vezetik őket utukon.
Na, és akkor itt van a 81-es vonal: lehetett arról is hallani, hogy a jelenlegi borzalmas sínállapotokat feljavítják a most felújított 30-as vonal levedlett síneivel (jah, a nógrádi parasztoknak jó lesz az is, amit már a fürdősvonatok meg az IC-k szétkoptattak, végül is, még lehet 40 évvel fiatalabb síneket kapunk így is), ezzel pedig csökkenne a borzalmasan hosszú vonatút a fővárosba. Talán ez az a vonal, amelynek jelenleg levegőben lóg a lába. Villamosítani tulajdonképpen minek, kétvágányossá építeni pedig sokkal nehezebb lenne, mint 75-öset. Kellene ehhez a szlovák fél megmozdulása is, de talán az érdekesebb, hogy jelenleg a világ egyik vezető vasúti szerelvényeket gyártó cégének van Nógrádban telephelye!
A Bombardier Transportation mátranováki telephelyét (amelyről hol pozitív, hol negatív kicsengésű híreket lehet hallani) jelenleg csak közúton lehet megközelíteni. Itt forgóvázakat gyártanak. Korábban a Ganz miatt - ezt vette meg a kanadai cég - még vonatok is jártak erre: ez volt a 83-as vonal. Amely még a rendszerváltás idején is működött. Ma pedig vagy benőtte a fű, vagy ellopták a síneket és az egyéb fém tartalmú berendezéseket. Azért kicsit furcsa, hogy egy vasúti járműveket gyártó cégnek (mégha itt csak forgóvázakat készítenek) közúton kell szállítania...
Talán egy 20-30 km/h-ra engedélyezett sínpár is megtenné a hatását. A szintén "csodás" állapotú utak használata legalább csökkenne. A 84-es vasútvonalat pedig még szokták néha használni kavicsos vonatok, igaz Kál-Kápolna felé. De legalább itt is lenne forgalom. Mert szerintem igény az lenne rá.
És még akkor nem is szóltam, hogy mi van Tarnóc meg Gyarmat között, valamint Palóc IC-nek csúfolt Piroskák is kimaradtak a felsorolásból.