Magyar, rádió?
2009. december 17. írta: Robert McKefir

Magyar, rádió?

Nem szeretném elvitatni a Hungarica együttes sikerét, sőt mi több: egyszer szeretnék Kárpátia koncertre is menni. De olyan kijelentést tenni, hogy ezeket az ez együtteseket a média szándékosan mellőzi, amelett már nem tudok szó nélkül elmenni.

Nyilván a másik végletbe sem kell esni, minthogy az Ismerős Arcok nevű zenekart valaki nemes egyszerűséggel lefasisztázza (na jó, gyarló az ember: lehet vannak ilyen felhangjaik, de a mai, magukat liberálisnak nevező emberek hívtak már meg egy 14 fős cigánycsaládot ebédre magukhoz?). A mai polkorrekt világban tehát jobb, ha az ember ballib: gyűlölje Rákosit, vesse el Horthy-t, tekintse közömbösnek Bethlent, és istenítse gr. Károlyit. Ez persze mutatkozzék meg a kultúrában is: vessük el a nemzetit: énekeljünk helyette a szabadságról, megbocsátásról, az antirasszizmusról.

De a legjobb az, ha a dalok mégsem szólnak semmilyen ideológiáról: nem lehet hallani gyakran a rádióban anarchista punkot, balos ska-t, sem fasisztoid oi-t, vagy rasszista hatecore-t. Talán jó így? 

Lehet: mert nem biztos, hogy minden 15-60 év közti ember szeretne zenéket hallani a régi dicsőségről, a revízióról... Inkább hallgatnak (számomra már nagyon unalmas) popzenét: szerelemről, csalódásról és más érzésekről. Ohne Politik, natürlich, az embereknek talán a múlt rendszerben már megcsömörlöttek az ideologizált pol-beat és egyéb dalok témáitól: ebben az esetben a "Vesszen Trianon" és a "Commandante Che Guevara" ugyanolyan górcső alá kerül.

Nincs tehát igazából nagy igény a nemzeti töltetű együttesek zenéjére az országos rádiókban. De nincs országos vételkörzetű rap vagy metál rádió sem. Ha valaki nemzeti rockot akar hallgatni: tekerjen a Szent Koronára, míg aki metált az a pontfm-re - sajnos már csak neten.

Az -  mint a pártelnök is mondotta volt - tény, hogy magyar zenéket nem nagyon játszanak a rádiók. Ezen azonban könnyű javítani, sőt azon is, hogy nemzetibb témájú dalok szóljanak a rádióban.

Számomra egyébként jelenleg a gödöllői Aebsence progresszív zenéje magyarabbnak hat, mint a revíziózgatás.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://kismoszkva.blog.hu/api/trackback/id/tr801605211

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

BéKu 2009.12.17. 21:25:37

Érdekes téma.

A problémát abban látom, hogy ez az egész radikál-jobb szubkultúra kezdi azt hinni, hogy csak azért nem gondolkozik úgy mindenki, mint ők, mert nem jut el elég emberhez.
Csak azért nem hallgat mindenki Hungaricát, mert nem ez szólt a megboldogult Sláger Rádióban. Holott ez baromira nem így van.

Eleve az emberek egy igen jelentős része apolitikus. Ebből kifolyólag ahogy te is írtad, minden ilyen témájú daltól hidegrázást kap. És teljesen mindegy, hogy milyen ideológiáról van szó.

Nem véletlen, hogy van az un. underground, ami attól az, hogy nem hallgatják tömegek. Valahol a nemzeti rock is ilyen. Egy bizonyos szubkultúrához tartozik. Sosem fogják tömegek hallgatni, viszont az a szubkultúra, akihez "tartozik", az viszont minden körülmények között.

Országos rádiókban, tv-ben úgyis csak a mainstreamet, ha úgy tetszik a a gagyit, az egyszerűt fogják játszani - tisztelet a kivételnek.

Amúgy én voltam Kárpátia-koncerten, jó volt. :-))
Az Ismerős Arcokat meg szeretem. De ők nem is nemzeti rockot játszanak a szó "klasszikus" értelmében, hanem csak a dalaik témája nemzeti.

Jah, szóval a másik véglet: a PASO sem lesz sose mainstream, ha már a skat említetted, én pl őket is nagyon szeretem. :P

Na meg méglehetne sorolni. (Bori,Quimby,Kispál,Irie Maffia abszolút kedvencek!)

De például néha gyötröm magam "mainstream" előadókkal is, feltéve ha valami hallgahatótalkotnak.

Jah,és Retro rulez :)
Na meg a 90s.... :P

Robert McKefir 2009.12.17. 21:35:50

Országos rádió a lebutított Petőfi is - nem is szoktam hallgatni :P

BéKu 2009.12.17. 21:57:51

@Robert McKefir: Hááááát, sokat "lazult", de azért országos rádiónak nem nevezném. Messze nincs akkora hallgatósága, és soha nem is lesz a fenti okokbólkifolyólag, mint mondjuk a Slágernek/Danubiusnak volt, illetve a Class FM/Neo FM-nek lesz.

Ezek tömegeknek szólnak, átlagos, egyszerű zenéket játszanak. Az MR2-n is esett a színvonal, de azért még mindgi egy más kategória.

Meg nem is a színvonal a lényeg, hanem az, hogy kinek szól.

fi1926or 2009.12.17. 22:42:50

Azt se felejtsük el, ha a Hungaricánál leveszed az éneket, lényegében metalt hallhatsz némi hardcore hatásokkal.. na most, pl a fent nevezett rádiókban soha nem szólt sem Slayer, sem Megadeth, de még csak Iron Maiden sem-holott ezek a zenekarok szerte a világon rendkívül népszerűek (és jók is:))) ).. Ahogy említettétek is: a Hungarica zenéje egy bizonyos rétegnek szól, de egy adott szinten ők is lehetnek sikeresek-ahogy azok is... a másik meg, a rajongók érdekes gondolkodása: a Hungaricát egy jól körbehatárolható csoport hallgatja-én is közéjük tartozom. Ha hirtelen elkezdenének ugrásszerűen népszerűsödni, akkor sok régi rajongójuk becsapva érezné magát..ez egy nagyon érdekes gondolkodás, igazán logikát nem is lehet találni benne..ha csak azt nem, amíg egy zenekar, egy előadó csak egy adott szinten, az undegroundban ér el sikereket, addig hitelesnek tűnik...amint a nagyközönség is felfedezi magának, jön az "eladták magukat" szöveg.. Lásd Tankcsapda: amíg el nem kezdték a rádiók meg a TV-k játszani a dalaikat, hiteles zenekar voltak az ősrajongóik szemében, utána meg "divatg...nek" titulálták őket...holott, ha az ember rendesen meghallgatná az újabb kori lemezeiket, olyan nagy kommerciálódást nem találna a zenéjükben..na mindegy, ez is csak az emberek gyarlóságát mutatja...

BéKu 2009.12.17. 23:33:18

@fi1926or: Ahogy írtad ezt a fajta gondolkodást nekem is egyből a Tankcsapda jutott eszembe. :-))

Annál jobb példa nincs is. De ez olyan hülye felfogás. Attól, hogy játsza őket a rádió, még nem kell feltétlenül romlania a színvonaluknak. Talán némi irigység is van az ilyen gondolkodás mögött.

És ez szinte mindegyik zenekarral így van...

Class FM-en néha tolnak már egy-kétszínvonalasabb zenekart, egyértelműen javult a színvonal a Danubiushoz képest.

De azt látni kell, hogy tömegekhez csak tucatzenével lehet eljutni. A többiek egyszerűen IQ-ból nem vevők az ilyesmire. A kereskedelmi rádiók/tévék meg reklám bevételből élnek meg. A reklámot meg a hülye embereknek lehet eladni, akik elhiszik, amit nekik mondanak, és nem gondolkoznak,megveszik a cakokat a reklám hatására. Így megéri reklámraköltenie a cégeknek.... Ördögi kör.

Az Iron Maiden jó, biztos Maygarországon is sokan szeretik, csak nem az a kör, akit mondjuk a kereskedelmi rádiók hirdetői főként megcéloznak. És ugye a pénz beszél... Pénz nélkül viszont nincs országos rádió, csak kicsi, esetleg netes. Újabb ördögi kör...

Én Hungaricát nem hallgatok, viszont a Kárpátia nem rossz. Néha meg kifejezetten jó hallgatni, amikor olyan kedvemben vagyok. Mindig felspiláz :D

ui: lehet, hogy a zenei alapja metál a H-nak, de sokaknak a szöveg az első, és nem a zene. :S

BéKu 2009.12.17. 23:39:05

@Robert McKefir: A bejegyzésed első mondatához: de igen, a média szándékosan mellőzi az ilyen zenekarokat, de nem azért, mint amit hangoztatnak, hogy mert nemzeti rockot játszanak.

Hanem pusztán gazdasági okokból. Ezek nem hoznak akkora bevételt, nem lehet ezt olyan jól eladni és pénzzé tenni.

BéKu 2009.12.17. 23:58:07

@BéKa: És azért nem lehet eladni, mert nincs rá tömegesen igény.

Robert McKefir 2009.12.18. 18:57:49

@BéKa: Tiszta sor :), de nekem hiányzik a csütörtöki rádiókabaré (kettőtől-ötig), meg a vízállásjelentés. Más nem:P

BéKu 2009.12.18. 19:07:15

@Robert McKefir: "meg a vízállásjelentés" :D LoooooL
Hát igen, a Magyar Rádió egy fogalom :)
süti beállítások módosítása