Bevallom őszintén, hogy érdekelt mindig is a tömegközlekedés (van 15 éve hogy minden nap valamilyen formáját használom), és a helyijáratot is vettem párszor igényben a megyeszékhelyen. Nem vagyok nagy műszaki ember, ezért kérem, hogyha valami hülyeséget írnék, akkor kerüljön be kommentbe, hogy hol hibáztam. A cím lehet félrevezető: az Ikarus gyárnak voltak buszai (és most csak a közelmúltba tekintek vissza), amelyek nem lettek túl sikeresek, vagy Magyarországon található meg belőlük kevés: ilyeneket pedig szinte csak vidéken lehet levadászni, például Tarjánban.
Gyerekkoromban Beszterce felé (szerintem minden, a kempingnél visszaforduló viszonylaton járt) gyakran lehetett látni egy kék-fehér festésű, a többi busztól igencsak elütő csuklóst, amelynek kávébarna ülései voltak (gyerekfejjel ennyit tudtam lényegében megjegyezni róla). Ez a busz volt a CLU-469, sajnos már csak múlt időben beszélhetünk róla, mivel tavaly a bontóba került (sajnos linket nem találtam rá). A busz hazánk egyetlen Ikarus 436-osa volt: ezt a típust az amerikai piacra (khm, pocsék minőségű szocialista busz...) gyártották, először még az Ikarus, később a NABI égisze alatt.
Sajátos történet az Ikarus 411-é is. A típus volt az Ikarus első alacsonypadlós járműve, amelyet a BKV-nak szántak, ám a budapesti cég tetszését nem nyerte el (a troliváltozata más utat járt be a fővárosban, de most nem Bp-ről van szó:P. Az első szériabusz és a prototípus Salgótarjánba került a budapesti teszt után, rendszámuk: FHK-261 és FFJ-790. Bár a tarjáni helyijáratok festése piros-fehér; ez a két busz is elüt a normálistól: mivel az egyikük kék festésű (FFJ-790 - a tesztbusz, nyilván pesti örökség, a prototípus pedig fehérben díszeleg). Keveset gyártottak ebből a típusból, az egy méterrel hosszabb Ik 412 megjelenése után pedig le is állították a gyártását.
A besztercei viszonylatokon szintén fellelhető egy narancssárga-zöld festésű csuklós, amely az Ikarus 417-es városi alacsonypadlós busztípus prototípusa, az GKX-101. A Tarjánban található busz még állómotorral készült, azonban a szériapéldányok már padló alatti motorral rendelkeznek, melyek hazánkban Győrött, Szolnokon, Szegeden, Jászberényben és Dunaújvárosban szállítják az utasokat: némelyik a helyközi (3 ajtós) némelyik a helyi (4 ajtós) járatokon fordulnak elő.
Szintén más festéssel közlekedett (mára már megkapta a szokásos flottaszínt) Magyarország egyetlen helyijáraton megtalálható Ikarus 480-asa, az FHK-209. A típus az Ikarus-DAF együttműködés keretében az utóbbi cég alvázára készült; a tarjáni busz kuwaiti exportból maradt vissza, míg a típus egy részét jobbkormányos kivitelben Angliában lehet megtalálni.
Röviden ennyit gondoltam leírni: talán kicsit túl is lett zanzásítva a buszok bemutatása, de tőlem sokkal több sajnos nem telik ki, mivel nagyon hülye vagyok a járművek működéséhez, ezért motorteljesítményekről, B, C tengelyekről már nem írtam.